søndag 4. mars 2012

Moren min er en saks

Jeg likte diktet "Moren min er en saks" av Gro Dahle. Diktet handler litt om hvordan jeg personen ser på moren sin. Det står ikke i diktet at jeg-personen er ei jente, men det vil jeg tro. Jenta forteller om hvordan hun syns moren kontrollerer henne og alltid må få vite alt, og hvordan hu selv prøver å holde moren på avstand og helst ikke vil at hu skal vite noe om seg selv. Allikevel så merker vi at uansett hvor mye hu vil at moren ikke skal trenge seg på, så er hun fortsatt moren hennes og hun vil ikke gi helt slipp på hu. Til slutt så bryter hun med moren sin allikevel og sier til moren sin at hu ikke kommer tilbake.

Dette bildet syns jeg viser hvordan jenta føler seg, at hu helst bare vil ut i det fri, men at hun allikevel ikke vil forlate sin mor. Regnet kan være symbolet for at det er noe som holder hu igjen fra å slippe fri.



Because of You - Kelly Clarkson var den sangen jeg syns passet best med å vise at hu ikke har et så godt forhold til moren sin.

http://www.youtube.com/watch?v=Ra-Om7UMSJc&ob=av2e

2 kommentarer:

  1. Hei!!
    jeg likte den lille tolkninga di av diktet!
    flink du!!

    SvarSlett
  2. fin tolkning av diktet! det var flott at du også forklarte hva elementene på bildet symboliserer! veldig fin sang!!

    SvarSlett