mandag 26. mars 2012

Kap. 12 Gjennom orda grip vi verda - Sammendrag

Kap 12 handler om språk og identitet, hvordan språket utvikler seg fra generasjon til generasjon og språket i Norge.
Vi kan kjenne igjen morsmålet vårt på mange forskjellige måter, via tonegang, trykk og setningsmelodi og vi tenker kanskje ikke over det, men vi kan veldig mye av språket vårt. Vi har flere forskjellige dialekter og vi vet hvordan vi skal bruke språket vårt i forskjellige situasjoner. Det finnes også ulike måter å være flerspråklige på, morsmålet deres kan være et minoritetsspråk som ikke brukes så mye i samfunnet, barn kan ha to ulike språk hjemme og man kan velge å lære seg et språk til.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiK4kDo-PHKA5Mvrrm9lnqV20aZtM6lNmtvFuOXpUvJwNtHz1mkw5Cu2mXRQkmC_5qZLCNJDkpXvK6UK7GmOvToGbpA3YFlvhmxT10VNSzWtTlgSk8p_78bZQsmEX5K8-oCHr6g6qexWZ3r/s400/SPR%C3%85K.png

Bruk av kodeveksling når vi snakker, altså at to eller flere språk blir blanda eller at det blir veksla mellom språk i en samtale brukes en del i den daglige talen. Alle som bruker norsk på et vis, regnes som en del av det norske språksamfunnet. Språket blir også påvirket når vi møter andre språk, vi bruker for eksempel ofte lånord. Av dette endres språksystemet.
Ungdomsspråket er også et kjent fenomen, det kan legges til ekstraord, i samtaler kan man "spille" folk når de gjenforteller, ironi er mye brukt, slang, "uptalk", lånord og tabuord. Fagterminologi er også viktig innenfor fagområdet du jobber.

Videoblogg Tina og Bettina - typisk ungdomsspråk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar